Az 1898-ban született
belga festő tipikus 20. századi művész volt. Képeinek eszméi, gondolatvilága
pontosan beleilleszkednek abba a zűrzavaros időkbe, ami a két világháború közti
Európát jellemezte.
Egyik leghíresebb képén
(A félrevezető képzetek - lent) kinyilvánítja, hogy a festett
kép soha nem a valóság mása, legfeljebb a képzelet tükre. A festményen egy pipa
tökéletes mása látható, alatta szöveg: Ceci n'est pas une pipe (Ez nem
egy pipa). Célja nem csupán a meghökkentés volt; a festmény egy hihetetlenül
összetett és modern gondolatvilágot fejez ki.
Élete tökéletes ellentéte
volt új és kihívó művészetének: kerülte a feltűnést, legszívesebben el sem
hagyta brüsszeli otthonát, nem járt se kiállításra, se színházba, se koncertre.
A legenda szerint egyszer, barátai hosszú unszolására ellátogatott egy firenzei
kiállításra, ahol csak néhány pillantásra méltatta Giottót és Boticellit, majd
"Na ebből elég!" felkiáltással elhagyta az épületet. Csak idősebb
korára vált széles körben is elismert művésszé. A szürrealizmus egyik prominens
képviselője 1967-ben hunyt el.