Kőröshegyi völgyhíd
Az utóbbi évek leggrandiózusabb magyar építészeti beruházását 2007. augusztus 8-án adfták át az M7-es autópálya forgalmának. Méretei - főleg Magyarországon - különlegesen kiemelkedőek: hossza 1872, szélessége 23,8 méter, legnagyobb magassága 88 méter. Építéséhez 120.000 köbméter betont és 15.602 tonna betonacélt használtak fel. Ez olyan nagy mennyiség, hogy a munka megkezdése előtt egy betonkeverő üzemet kellett az épülő híd mellett létrehozni.
A viadukt alapját gondosan kellett megtervezni, mert Magyarországon a talajok jellemzően kis teherbírásúak. Ezért a híd alapját több száz, 120 centiméter átmérőjű, a földbe átlagban 35 méterre lenyúló vasbetonból készült cölöpök alkotják. Ezeken áll a két hídfő és a 16 pillér. Az építés során a híd két szélétől haladtak a közepe felé, és végül idén májusban sikerült a két oldalt végleg összekötni.
A viadukt építését számos vita előzte meg; építését sokan feleslegesnek tartják, talán nem is ok nélkül, hiszen legfőképpen nem a természeti körülmények, hanem más ügyek (települések, telekviták) indokolták felépítését. Ám most már elkészült, ráadásul nemzetközi szinten is elismerésre méltó módon és gyorsasággal. Most már ne firtassuk szükségességét, hanem inkább legyünk büszkék rá, hogy magyar szakemberek is képesek ilyen kiemelkedő mérnöki teljesítményre.
|