Nem más mondta ezt
Cézanne-ról, mint a 20. század első számú festő géniusza, Pablo Picasso. Paul
Cézanne (1839-1906), a festészet legnagyobb megújítója volt a 19. század második
felében. Ő a realizmus és a modernizmus közti kapocs, ő a
posztimpresszionizmus fő képviselője, az ő művészetéből vezetett az út a
20. század számos irányzata felé. Azon ritka festők egyike, aki nem képeiből
élt, így anyagi biztonsága tudatában egész életét kísérletezgetéssel töltötte.
Azt kereste, hogyan tudja kifejezni a távolságot anélkül, hogy a színek
árnyalatát változtatná meg. Egy, a lakóhelyéhez közeli hegyet szemlélt ki a
kísérlethez, a Mont Saint Victoire-t, amelyet életében többször
is lefestett. A képen jól látszik, hogy Cézanne a színek árnyalata helyett magát
a színeket változtatta meg, de így is zseniálisan érzekelteti a távolsági
viszonyokat.
Cézanne nem csak
tájképeket festett. Csendéletein és portéin is megfigyelhető és jól látható a
posztimpresszionista stílus. Olyan kompozíciókat óhajtott létrehozni,
melyek nyugalmat árasztanak, ám egyben újak és egyedülállóak. Cézanne-t nem
a részletek érdekelték, hanem az összhatás. Minden elődjénél és kortársánál
világosabban ismerte fel, hogy a "látszatvilág" mögött mintegy geometrikus
formákban látható a megfigyelt valóság lényege. A dolgoknak önmagunkban nincs
jelentésük, a dolgok jelentését az alkotó látja meg a megfigyelt dolgok mögött.
Jelentést próbált adni a képeinek, nem pedig csak egyszerűen visszaadni azt,
amit lát. Nincs modern művészet, se kubizmus, se absztrakt, se Braque, se
Picasso Cézanne nélkül. Ezért különösen fontos a képeinek tanulmányozása, és
technikájának pontos megértése. Cézanne minden modern festészeti törekvés
elindítója.